Możliwość tworzenia zakładek w arkuszu kalkulacyjnym jest bardzo pomocna w pracy z dużą ilością danych. Niemalże intuicyjnie przechowujemy dane z różnych miesięcy w różnych zakładkach pliku. Dane dotyczące różnych pracowników naszej firmy także możemy przechowywać w różnych arkuszach w Google Sheetach. Niekiedy jednak zachodzi potrzeba, aby połączyć dane znajdujące się w kilku zakładkach. Łatwiej jest przeanalizować dane zebrane w jednej tabeli arkusza kalkulacyjnego. Poniżej pokazuję jak poprawnie wykonać scalanie danych z kilku zakładek w Arkuszu Google.
O tym jak sobie radzić z dużą ilością danych w pliku i jak poprawić czytelność takiego arkusza pisałem tutaj - https://www.rafalkurzyna.pl/triki/czytelnosc-danych-arkusze-google/
Oczywiście najprostszym i najbardziej prymitywnym sposobem jest skopiowanie zawartości innych zakładek i wklejenie do jednego, wspólnego arkusza. Każdy na pewno od razu dostrzega złe strony takiego rozwiązania. Oprócz tego, że takie działanie jest czasochłonne to w przypadku zmiany danych w jednym z arkuszy całą operację trzeba powtórzyć od nowa. Scalanie danych z kilku zakładek w arkuszu Google Sheet trzeba zrobić inaczej.
WORK SMART NOT HARD – czyli jak szybko i sprytnie skleić dane z kilku zakładek w Arkuszach Google
Zgodnie z tym powiedzeniem pokażę wam super prosty i szybki sposób na zaimportowanie danych z kilku zakładek w arkuszu kalkulacyjnym i umieszczenie tych danych w jednym zbiorczym arkuszu.
Załóżmy, że mamy Arkusz Kalkulacyjny Google, w którym gromadzimy dane na temat pracy naszych handlowców. Chłopaki ciężko pracują i sprzedają towar na giełdzie owocowo-warzywnej. Nasza firma posiada w asortymencie kilka produktów. Wyniki z każdego miesiąca zapisujemy w oddzielnej zakładce. Sytuację ilustruje poniższy screen.

Na koniec kwartału chcielibyśmy podsumować wyniki. Rozliczyć się z naszymi współpracownikami, być może jakieś premie wypłacić. Chcemy na dane z tych trzech miesięcy popatrzeć zbiorczo. Chcemy zrobić kilka prostych statystyk, podsumować, pogrupować itp.
Jednym z łatwiejszych i szybszych sposobów na połączenie danych z kilku arkuszy i wyświetlenie ich zbiorczo w oddzielnym arkuszu jest użycie poniższej formuły:
={styczen!A2:E12;luty!A2:E12;marzec!A2:E12}
Dzięki użyciu nawiasów klamrowych „{}” możemy zaimportować dane z innych zakładek w danym arkuszu i podając zakres komórek możemy te sklejone dane wyświetlić. Oczywiście wiersz nagłówkowy kopiujemy ręcznie. Dzięki takiemu rozwiązaniu cały czas mamy aktualne dane w naszym zestawieniu. W momencie kiedy w jednej z zakładek zmieni się wartość jakiejś komórki to os razu ta zmiana jest widoczna w zestawieniu zbiorczym.
Przy dużej ilości danych polecam ci zablokować pierwszy (nagłówkowy) wiersz - o tym jak to zrobić pisałem tutaj - https://www.rafalkurzyna.pl/triki/jak-zablokowac-gorny-pierwszy-wiersz-w-arkuszu-google/
Dane sklejone z kilku arkuszy wyświetlam zbiorczo w zakładce o nazwie kwI, czyli mam tutaj podsumowanie pracy moich handlowców za pierwszy kwartał.

Oczywiście oprócz tego sposobu taką operację można wykonać na kilka innych sposób. Można użyć funkcji do importu danych. Można wykorzystać także funkcję do filtrowania danych i pobierać dane z kilku zakładek. Jednak uważam, że ten, opisany wyżej sposób jest najprostszy i najszybszy.
Polecam :))))